1. Beyonce’s 24 uur
Het besef dat ook Beyonce maar 24 uur in een dag heeft en het rockt als geen ander is enerzijds teleurstellend, anderzijds bemoedigend. Het is dus NIET zo dat als je op een meer eisende plek je er ‘eventjes 2 uurtjes per dag bij krijgt ‘. Maar wacht! Wat zij kan, kan ik dus ook! Alhoewel ik wel de billen mis….😉 Alle high-performing mensen zijn het er over eens: Het begint allemaal bij taal. Kies ervoor om helder en eerlijk te zijn in jouw verwoording. Zeg dus niet: ‘ik heb geen tijd’, maar zeg ‘ik geef hier geen prioriteit aan.’ Je zult zien dat je andere keuzes gaat maken.
TIP:
Get real! Verander jouw vocabulaire en zeg voortaan: ‘ik geef hier geen prioriteit aan’ in plaats van ‘ik heb geen tijd.’
2. Meeting – retreat
Zoef… even mailtje eruit en Zooommm ik zit in de volgende meeting. ‘Waar gaat deze eigenlijk over?’. herken je het? Meetings binnen strompelen? Mooi! Want hier is vette winst te behalen!
Leg standaard 10min voor de aanvang van een meeting jouw pen neer. Pak een glas water, leun achterover en haal even goed adem. Bedenk je wat jouw intentie is voor deze meeting. Wat heb jij toe te voegen, maar vooral ook: wat wil je eruit halen?
Door een meeting zo te starten stap je er bewuster in en je zult merken dat je sommige meetings misschien wel gewoon uit jouw agenda mogen?
TIP:
10 min voor elke meeting: glas water, adem halen en intentie helder hebben.
3. Uitzoomen door in te zoomen
Leuke oefening voor tijdens een saaie meeting: Kies een object dat ergens bij jou in de buurt ligt en probeer te bedenken welk leven het al voor zich heeft. Dat het boek op jouw bureau ligt niet alleen maar ‘boek’ is, maar ooit een grote rol papier, daarvoor een boom, gegroeid vanuit een zaadje. Dat de zuurstof die jij nu inademt is gemaakt door door de vezels van een boom te reizen.En dat miljoenen jaren geleden die atomen, die nu jouw boek zijn, ook al op deze aardkloot waren. In de tijd van de dino’s, de neanderthalers en toen Darwin ontdekte dat de meest fitte waarschijnlijk de minder fitte overleefd 😉 .
Door zo ontzettend in te zoomen om de schoonheden om je heen, kan je alleen maar concluderen dat we met zijn allen verbonden zijn. En die universele verbondenheid geeft dan weer een gevoel van vertrouwen. Van tijdloosheid.
Door zo ontzettend in te zoomen om de schoonheden om je heen, kan je alleen maar concluderen dat we met zijn allen verbonden zijn. En die universele verbondenheid geeft dan weer een gevoel van vertrouwen. Van tijdloosheid.
TIP:
Zoom in op iets in jouw buurt en voel: het komt allemaal goed. en als niet, dan toch.
4. 5 min for sanity
Ken je dat? Dat je navel-diep in een stuk zit, voelt dat je iets mist of iets over hoofd ziet maar je weet wat. Je scant het nog eens, maakt nog wat aantekeningen, maar helaas. Ik open dan vaak nutteloos mijn telefoon om een rondje app’s te doen.
Sinds kort heb ik een nieuwe afspraak met mijzelf gemaakt: Ik investeer dan 5 minuten in mijzelf. Ik doe mijn jas aan, loop naar buiten en adem gewoon eens diep in (en uit). Omdat het maar 5 minuten kan ik mijzelf overtuigen om op te staan, want 5 minuten kan ik nog net missen. Eigenlijk komt het er altijd op neer dat ik zo’n 15 tot 20 minuten weg ben, verfrist terug kom, snap wat er gebeurde en in 1 zin of email mijzelf een halve dag aan frustratie bespaar.
Sinds kort heb ik een nieuwe afspraak met mijzelf gemaakt: Ik investeer dan 5 minuten in mijzelf. Ik doe mijn jas aan, loop naar buiten en adem gewoon eens diep in (en uit). Omdat het maar 5 minuten kan ik mijzelf overtuigen om op te staan, want 5 minuten kan ik nog net missen. Eigenlijk komt het er altijd op neer dat ik zo’n 15 tot 20 minuten weg ben, verfrist terug kom, snap wat er gebeurde en in 1 zin of email mijzelf een halve dag aan frustratie bespaar.
TIP:
Weet je niet wat jouw volgende stap is? Gun jezelf ‘5 min for sanity’
5. Belangrijk of urgent
Er is een wezenlijk verschil tussen urgente zaken en belangrijke zaken. Urgente zaken kunnen vaak niet wachten. Die moeten nu gebeuren. Belangrijke zaken liggen dicht bij jouw hart, die zijn belangrijk voor jou, maar vaak niet zo tijdsgebonden. Door onderscheid te maken tussen deze categorieën zul je gaan zien dat de urgente zaken steevast de belangrijke zaken naar achteren duwen. Je hebt vast iets dat je al heel lang wilt doen, maar er maar niet van komt. Je moeder bellen? Een middagje met jezelf wandelen in het bos en die podcast luisteren? Door een lijstje voor jezelf te maken met wat jouw belangrijke dingen eigenlijk zijn, er 1 a 2 te kiezen en die in jouw agenda te zetten geef je prioriteit aan dat wat goed is voor jou, zonder dat het urgente hoeft te wijken.
Zie hieronder het model uit het boek grip van Rik Pastoor. Hij heeft een ontzettend praktisch boek geschreven dat je helpt in ‘het geheim van slim werken’
TIP:
Weet wat je belangrijk vindt en plan het in.
Ik wens je niets,
want je bent alles al.
– Zwiermaker Rianne